4 basisbehoeften die spelen bij conflicten

Er zijn 4 basisbehoeften die spelen bij conflicten. Laten we dit artikel beginnen met een onderscheid te maken tussen interne conflicten en interpersoonlijke conflicten. Beide soorten van conflict kunnen naast elkaar voorkomen of elkaar versterken. Interne conflicten zijn conflicten in jezelf. Deze conflicten weerspiegelen het verschil tussen wat je werkelijk voelt en wat je eraan kunt of wilt doen. Interpersoonlijke conflicten treden op tussen jou en een andere persoon. Die ander doet of zegt iets anders dan wat jij ervaart of andersom.

Iedereen heeft 4 psychologische basisbehoeften die spelen bij conflicten. Dit zijn

  • de behoefte om gewaardeerd te worden,
  • het gevoel hebben dat je de touwtjes in handen hebt,
  • de behoefte aan eigenwaarde,
  • en ten slotte de behoefte aan consistentie of stabiliteit.
4 behoeften die spelen bij het omgaan met conflicten, conflictsituaties

1. De behoefte om door anderen gewaardeerd te worden

De behoefte om door anderen gewaardeerd te worden of je tenminste gewaardeerd te voelen is een psychologische basisbehoefte. Je wilt dat anderen jouw waarde erkennen en jouw bijdragen waarderen. Je bent gemotiveerder wanneer je bijdragen worden erkend. Wanneer je je niet gewaardeerd of als vanzelfsprekend beschouwd voelt, is je behoefte om gewaardeerd te worden geschonden. Dit kan een reactie van angst, woede of vaak beide oproepen.

2. Het gevoel hebben dat je de touwtjes in handen hebt

Het gevoel dat je de touwtjes in handen hebt, dat je controle hebt over de situatie is voor de één belangrijker dan de ander. Hoe onzekerder je over jezelf bent, hoe meer behoefte je aan het gevoel van controle hebt. Aan de andere kant, als jij je veilig voelt en zelfverzekerd bent over jezelf, dan zal je behoefte om anderen of situaties te willen controleren afnemen.

Wanneer je te maken hebt met een overheersende persoon, onthoud dan dat hun behoefte aan controle voortkomt uit hun onzekerheid. Zorg ervoor dat ze zich veilig voelen en hun behoefte aan controle zal normaal gesproken verminderen.

3. De behoefte aan eigenwaarde

Hiermee bedoel ik dat je jezelf moet waarderen en naar je sterke punten moet kijken in plaats van naar een zwakte (we hebben allemaal beide). Een sterk gevoel van eigenwaarde geeft je een krachtige, solide basis om met alle soorten problemen en situaties om te gaan.

Met een sterk gevoel van eigenwaarde heb je het vermogen om positief te reageren op elk type situatie. Je kunt je best vervelend voelen over wat er gebeurt in een conflict, maar het beheerst niet jouw gedachten. Het conflict is jou niet de baas. Je laat je door het conflict niet in een slachteroffer rol duwen. Je raakt niet in paniek en je probeert niet uit alle macht het (potentiële) conflict te vermijden.

4. De behoefte aan consistentie of stabiliteit

Je moet weten wat er in een bepaalde situatie kan gebeuren. Je hebt consistentie nodig van familie, partners, vrienden, iedereen in je leven, anders ben je altijd bang voor het onverwachte.

Dit wil niet zeggen dat niemand van gedachten kan veranderen. Maar iemand die gemakkelijk van mening verandert of anders reageert op dezelfde situatie, brengt een zekere mate van onzekerheid in je leven. Je weet dan niet goed meer hoe je moet reageren.

De reden dat sommige mensen de behoefte voelen om te veranderen komt voort uit hun onzekerheid. Ze zijn onzeker over zichzelf, dus ze proberen de hele tijd bij anderen te passen en zullen het eens zijn met degene die volgens hen de meest dominante persoonlijkheid is.

4 basisbehoeften die spelen bij conflicten; reacties

Wanneer niet of onvoldoende aan deze behoeften wordt voldaan, ontstaan ​​er interne, interpersoonlijke of beide conflicten en reageren mensen meestal op één van de volgende 4 manieren.

  • wraak nemen,
  • overheersen (domineren),
  • isoleren
  • of samenwerken (in negatieve zin).

Geen van deze reacties leidt tot een constructieve oplossing van een conflict.

Wraak willen nemen, vergelding en overheersing kan in het uiterste geval leiden tot extreem geweld. Isolatie scheidt de partijen, maar lost het conflict niet op, terwijl bij samenwerking in dit geval betekent dat de ene partij toestaat dat hun gevoelens worden genegeerd. De mening van de andere partij wordt dan overgenomen en die partij “krijgt gelijk”. De samenwerkende partij hoopt op deze manier erger te voorkomen.

Verdiep je in de basisbehoeften. Wees je bewust van de mogelijke reacties. Met deze kennis kun je beginnen te begrijpen hoe en waarom mensen reageren zoals ze doen. Kennis en begrip kunnen jou en anderen helpen in tijden van conflict.

Naar Online Cursus Effectief Leiderschap

Similar Posts