Een betere luisteraar worden

Een betere luisteraar worden is een vaardigheid die de moeite van het ontwikkelen waard is. Een effectieve leider kan goed luisteren.

Ik probeer mijn leiderschapsvaardigheden te verbeteren door te leren beter te luisteren.

Dat gezegd hebbende, hier is een bekentenis; ik moet toegeven dat één van mijn slechtst ontwikkelde vaardigheden die van een luisteraar is. Ik was ronduit een belabberde luisteraar.

Een betere luisteraar worden.

Een betere luisteraar worden, wat was mijn probleem?

Ten eerste vond ik het moeilijk om te luisteren omdat ik het te druk had om een ​​overactieve, non-stop prater te zijn. Praten, praten, praten. En geloof me, dat is moeilijk te verzoenen met een goed luisteraar zijn.

Ten tweede omdat iemand die iemand die ik echt respecteer mij er eens keihard mee confronteerde. Ze zei:

“Weet je wat? Je bent een slechte luisteraar en ik zal je vertellen waarom: Je bent niet echt aanwezig als je zogenaamd luistert. In plaats daarvan luister je autobiografisch; daarmee bedoel ik dat terwijl je wacht op je beurt om te praten, bezig bent met het doorzoeken van je geheugen naar beter materiaal dan wat je momenteel hoort. Bovendien, als je dan aan de beurt bent, kun je niet wachten om jouw verhaal te vertellen dat niet alleen zogenaamd beter is, maar jou ook goed moet laten uitkomen! Weet wel, alleen omdat het jou is overkomen, betekent dat niet automatisch dat het ook voor iedereen interessant is! En tenslotte, op de één of andere manier lijkt het onvermijdelijk dat een gesprek met jou altijd eindigt in het geven van ongevraagd advies.”

Au! Dat was moeilijk te accepteren. Maar ik moest toegeven dat ze gelijk had. Het was zoals ze zei: ik was een belabberde luisteraar, geen vrager maar een verteller. Toen ik dit aan mezelf kon toegeven ontstond de behoefte er iets aan te doen.

Dus, hoe kon ik dit verbeteren?

Een betere luisteraar worden in 6 stappen:

1) Wees aanwezig.

Helemaal aanwezig. Kijk naar de spreker. Maak regelmatig oogcontact. Knikken en naar voren leunen geeft aan dat je oplet. Bovendien kun je dingen zeggen als ‘ik zie’ en ‘uh-huh’ als de informatie die je hoort duidelijk is.

2) Breng je gedachten tot rust.

Doe wat je kunt om tot rust te komen en je gedachten tot rust te brengen, en concentreer je op gewoon respectvol luisteren.

3) Recapituleer.

Als je de kans krijgt om te spreken, waarom controleert je dan niet wat je zojuist hebt gehoord? ‘Wat ik je hoorde zeggen is dat je oplossing voor deze kwestie is …’ Dit kan een lange weg banen naar het opbouwen van een positieve verstandhouding; een eerbetoon aan je spreker.

4) Stel vragen.

Stel dan nog meer vragen! Wees flexibel. Stel veel open vragen. Probeer met je gesprekspartner de diepte in te gaan en hun denken te stimuleren. Geef ze de kans om hun eigen baanbrekende ontdekkingen te ervaren. Uiteindelijk zullen de prestaties van onze teams een weerspiegeling zijn van de kwaliteit van de vragen die we stellen. Leiders en coaches die meer willen vragen dan het vertellen, coachen uiteindelijk onafhankelijke leiders in plaats van schaapachtige volgers.

5) Suggesties overnemen.

Laat zien dat je hebt geluisterd door suggesties van collega’s over te nemen of in ieder geval een serieuze kans te geven. Misschien ontdek je effectieve oplossingen die je zelf nog nooit eerder had overwogen.

6) Stimuleer anderen voor zichzelf te denken.

Probeer het denken bij anderen aan te wakkeren en ontdekkingen te stimuleren. Door anderen te helpen voor zichzelf te denken, kunnen ze de verantwoordelijkheid nemen voor hun toekomstige beslissingen en acties. Door een betere luisteraar te worden, versterken we anderen en geven we onszelf een grotere kans om nederig te groeien en te leren.

Ik leer (met vallen en opstaan) een betere luisteraar te worden, in plaats van een verteller te zijn. Dit werkt uitzonderlijk goed op de werkplek (en het is ook thuis behoorlijk handig!).

En als ik het even kwijt ben, dan denk ik aan een zin van Voltaire:

“Beoordeel een mens op zijn vragen in plaats van op zijn antwoorden.”

Naar Online Cursus Effectief Leiderschap

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *