Effectief leiderschap en effectieve communicatie

Effectief leiderschap en effectieve communicatie. Effectieve leiders staan ​​bekend als uitstekende communicatoren. Hier volgen een aantal tips om zelf ook effectiever te communiceren.

Vermijd het woord “niet.” Negatief praten moedigt aan om met tegenargumenten en tegenaanvallen te komen op je pogingen om je problemen op te lossen. Het wekt ook een negatieve indruk. Als je bijvoorbeeld zegt: ‘Ik kan het niet’, zie je er hulpeloos en ondoeltreffend uit. Praat in plaats daarvan over wat je wel kunt doen en wat je wilt.

Als je een klacht krijgt die je onmogelijk kunt oplossen.

Behandel onmogelijke verzoeken door

1) het verzoek te erkennen,
2) je in te leven in de gevoelens van de ander,
3) te zeggen: “Ik wou dat ik het kon oplossen.” en
4) een redelijk alternatief suggereren.

Stel je bijvoorbeeld voor dat je in een resort werkt en het regent. Een gast komt naar je toe met een golftas, gooit deze tegen je bureau en roept:” Deze plek is waardeloos! Ik heb duizenden euro’s uitgegeven om hierheen te komen en nu regent het. “

Je antwoordt door te zeggen: “Je hebt gelijk, het regent. En ik snap dat het heel vervelend moet zijn om zo ver te reizen en nu binnen vast te zitten. Als het kon zou ik het laten ophouden met regenen. In de tussentijd wil je misschien onze indoor putting bezoeken. Onze golfprof geeft vanmiddag een  instructie les. “

Als je leidinggevende iets vraagt waar je bijna onmogelijk kunt voldoen

Effectief leiderschap en effectieve communicatie

1) toon je bereidheid om te helpen en
2) je leidinggevende te vragen om jou te helpen bij het plannen van een oplossing.

Als je baas je bijvoorbeeld vraagt ​​om een ​​ander project te starten terwijl je nog met een ander druk project bezig bent, zou je kunnen zeggen: ‘Ik begrijp dat je wilt dat ik een nieuw project start. En op dit moment werk ik nog aan een ander project. Om me te helpen mijn prioriteiten te stellen, vraag ik me af welke van de twee je wilt dat ik als eerste af maak. “

Bied waar mogelijk keuzes aan die de gevolgen van verschillende opties laten zien. Hierdoor kan de andere persoon zowel het proces als de impact ervan kiezen.

Je kunt bijvoorbeeld zeggen: “Dat is een geweldig idee. En er zijn verschillende manieren waarop ik aan je verzoek kan voldoen. We kunnen onze bestaande middelen gebruiken, die gratis zijn, of we kunnen aangepaste materialen kopen die beter voldoen, maar die € 500 kosten. Welke optie zou jij kiezen?”

Effectief leiderschap en effectieve communicatie bij klachten

Behandel klachten door de andere persoon te vragen een eerlijke schikking te beschrijven. Je kunt bijvoorbeeld vragen “Wat zou je willen?” of “Wat zou je als een eerlijke oplossing hiervoor beschouwen?”

Effectief leiderschap en effectieve communicatie. Probeer een vriendelijke en open blik te houden.

Probeer je blik te allen tijd vriendelijk te houden zonder geforceerd te zijn. Een glimlach kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je toegankelijker overkomt, maar de situatie moet wel passend zijn. Op het verkeerde moment glimlachen geeft mensen het gevoel dat je ze niet serieus neemt. Bestudeer je uitdrukking voor de spiegel of laat iemand video opnames maken zodat je zelf kunt zien hoe je blik is als je met anderen spreekt. Dit kan een echte eye opener voor je zijn.

In zijn algemeenheid geldt dat een vriendelijke uitdrukking een open communicatie stimuleert.

Naar Online Cursus Effectief Leiderschap

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *