Effectief leiderschap en emotionele intelligentie

Effectief leiderschap en emotionele intelligentie. Hoe kom je van de basis van emotionele intelligentie tot meesterschap? Emotionele intelligentie kent vijf basisgebieden van meesterschap. Dat zijn:

  • Je gevoelens kennen en ze gebruiken om levensbeslissingen te nemen waarmee je kunt leven.
  • In staat zijn om je emotionele leven te beheren zonder erdoor gekaapt te worden. Niet verlamd te raken door depressie of zorgen, of weggevaagd door woede.
  • Volharden bij tegenslagen en je impulsen kanaliseren om je doelen na te streven.
  • Empathie. Dit is de emoties van andere mensen lezen zonder dat ze je hoeven te vertellen wat ze voelen.
  • Omgaan met gevoelens in relaties met vaardigheid en harmonie. Bijvoorbeeld de onuitgesproken verhoudingen van een groep kunnen verwoorden.

Door de reikwijdte van deze vaardigheden is er ruimte voor ons allemaal om te leren, te groeien en te verbeteren. Er valt hier veel te leren. Leren over emotionele intelligentie, leren over je de energie zo optimaal mogelijk verdeeld. En dat is nog maar het begin. Het is alsof je alle boeken over zeilen met kleine boten leest. Je hebt dan de theorie onder de knie, maar je hebt dan nog geen enkele praktijk ervaring. Alleen door te oefenen, kunnen we alles onder de knie krijgen. Dat geldt ook voor onze gevoelens en emoties. Effectief leiderschap en emotionele intelligentie gaan hand in hand. Maar hoe kom je van de basis van emotionele intelligentie tot meesterschap?

Emotionele intelligentie. Van basis tot meesterschap, succes creëer je door emotionele intelligentie naast gewone intelligentie te gebruiken

Effectief leiderschap en emotionele intelligentie. Hoe pak je zoveel brede gebieden aan?

  • Assessmenttools zijn een goede manier om je emoties te leren identificeren.
  • Hulpmiddelen om uit te vinden waar je energie van krijgt en wat je energie kost. Dit is van onschatbare waarde om je te helpen wat de beste keuzes zijn en wanneer je dingen wel en niet moet doen.
  • Doorzettingsvermogen kan worden geleerd. Het stellen van doelen en een lijst met bijvoorbeeld de 6 belangrijkste dingen zijn slechts twee tools die je onmiddellijk kunt toepassen.
  • Het ontwikkelen van empathie is beslissend in kritieke zakelijke situaties zoals een verkoopgesprek. Maar ook bij slechtnieuws gesprekken zoals een reorganisatie.
  • Als je eenmaal leert de manager van je gevoelens te zijn, wordt het een gemakkelijke gewoonte om toe te passen in elke zakelijke of persoonlijke relatie.

Beheersing van alle basisprincipes gebeurt niet van de ene op de andere dag. Maar met oefenen gaat het wel snel. Vergelijk het met leren fietsen. Als je eenmaal hebt ervaren hoe het ‘zou moeten werken’, hoe het ‘zou moeten aanvoelen’, is het gemakkelijker het in te zetten in verschillende omstandigheden. Dat is waar meesterschap wordt bereikt. Daar profiteert iedereen in je organisatie van.

Dit artikel geeft niet meer dan een basis idee van de samenhang tussen effectief leiderschap en emotionele intelligentie. Het kost tijd om jezelf dit eigen te maken en om je emotionele intelligentie tot wasdom te laten komen.

Naar Online Cursus Effectief Leiderschap

Similar Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *