Effectief Leidinggeven is coaching en communicatie

Effectief Leidinggeven is coaching en communicatie. Als je anderen wilt coachen, zijn er veel zaken waar je iets van moet weten. Je kunt immers moeilijk iemand anders helpen zichzelf te ontwikkelen of te groeien als je jezelf niet ontwikkelt. Eén van de zaken waar je als coach of leidinggevende vaak tegenaan zult lopen, is de zakelijke communicatie. Communicatie is iets waar veel leidinggevenden zelf ook mee worstelen. Je moet leren goed te communiceren met je medewerkers, klanten, maar ook met je superieuren. Dit geldt ook voor jouw teamleden. Het gaat maar door en door. Een goede communicatie is de sleutel tot het runnen van een succesvol en winstgevende organisatie. Effectief leidinggeven is daarom zowel coaching als communicatie.

Zoek dus in iedere situatie de beste manier om te communiceren. ICT is daarbij een onmisbare schakel. Technologie heeft ons veel manieren gegeven om te communiceren met vrienden, familie, collega’s, klanten en werknemers. Een greep uit de beschikbare opties zijn brieven, faxen, e-mails, sms-berichten en telefoontjes. Welke optie is het beste? Het hangt af van het soort bedrijf, of je intern of extern communiceert, wat voor ‘gesprek’ het betreft, hoe je verhouding met de ander is.

Effectief Leidinggeven; coaching en communicatie

Vermijd sms en whatsapp contact zoveel mogelijk

Als leidinggevende is het beste om, behalve in noodgevallen, sms- en whatsapp berichten zoveel mogelijk te vermijden. Neem in plaats daarvan de telefoon of schrijf een goed samengestelde e-mail. Nog beter is om fysiek naar iemand toe te gaan. Dit kost veel tijd en kan niet altijd, maar het heeft zeker de voorkeur als het om gevoelige zaken gaat, als de onderlinge verhoudingen niet al te goed zijn of als andere communicatiemiddelen makkelijk tot misverstanden kunnen leiden. De tijd die je dán kwijt bent om de zaken te herstellen overtreft ruimschoots de tijd die je kwijt bent om iemand fysiek op te zoeken.

Effectief Leidinggeven is coaching en communicatie

Communicatie-etiquette

Dit is belangrijk voor zowel de communicatie met collega’s als klanten. Sommige onervaren werknemers en bedrijfseigenaren begrijpen het belang van beleefdheid en etiquette niet volledig. Je moet ze laten zien. Het is bijvoorbeeld oké om afkortingen te gebruiken in persoonlijke e-mails, zoals LOL of een emoji, maar nooit bij zakelijke communicatie. In e-mails moeten alle schrijvers zichzelf identificeren met hun naam en functie en alle ontvangers op dezelfde toon aanspreken. Dat is beleefd en professioneel om te doen.

Verbeter de schrijfvaardigheid

Helaas hebben al onze schrijfvaardigheden geleden. Het internet, instant messaging-programma’s en sms-berichten maken het bijzonder moeilijk om met de hand en leesbaar te schrijven. Het is jouw taak als leidinggevende om het belang van goed schrijven onder de aandacht te brengen. Benadruk het belang van een goede spelling, grammatica, proeflezen en een goede zinsstructuur. Geef hierin dan natuurlijk wel zelf het goede voorbeeld en zorg dat je de taal zelf ook goed beheerst.

Het belang van duidelijke communicatie.

In zaken is een duidelijke routebeschrijving en weinig wandelen het beste. De meeste klanten die jou benaderen doen dat niet omdat ze jou over hun dag willen vertellen of een praatje over het weer willen maken. Ze willen weten of je ze kunt helpen. Dit geldt zeker voor nieuwe klanten. Als je langer of vaker contact hebt, is wat ‘small-talk’ prima, maar overdrijf het niet. Een goede aanpak is om eerdere berichten en e-mails door te lezen.

Zowel slecht als goed nieuws geven.

Als je een klant moet bellen met slecht nieuws, bijvoorbeeld dat een bestelling niet geleverd kan worden, benadruk daar dan bij hoe belangrijk het voor je is om die klant tevreden te houden. In deze situatie is een formele verontschuldiging, een melding wanneer het artikel beschikbaar komt en een kleine korting het beste.

Het belang van luisteren.

Laat blijken dat je oprecht luistert. Of dit nu richting klanten, medewerkers of superieuren is. Geef kort terug wat je van de ander hebt gehoord en check op die manier tegelijk of je hun begrepen hebt. Maak aantekeningen en benadruk het belang daarvan ook aan je teamleden. Effectief Leidinggeven is coaching en communicatie. Ook om op een later moment eventueel terug te kunnen komen op wat er eerder is gezegd. Er is minder kans op fouten en je hoeft niet opnieuw iemand om uitleg te vragen.

Effectief Leidinggeven; coaching en communicatie

Effectief Leidinggeven is coaching en communicatie en dus non-verbale communicatie.

Er wordt veel zakelijk gefocust op het woord dat we spreken of typen, maar communicatie kan ook non-verbaal zijn. Dit omvat lichaamstaal, uiterlijk en acties en is ongelooflijk belangrijk in het contact met andere mensen. Vandaar ook het belang om mensen fysiek op te zoeken. Bij elektronisch contact ontbreekt de non-verbale component en dat kan tot vervelende misverstanden leiden.

Dit zijn slechts enkele van de communicatiegebieden waarop je je als leidinggevende wilt  concentreren. Ongeacht met wie je werkt; de ​​bedrijfseigenaar, werknemers, klanten of alle drie, alle organisaties profiteren van goede en correcte communicatie. Coaching en communicatie gaan hand in hand en versterken elkaar.

Naar Effectief Leidinggeven; coach je teamleden

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *