Effectief luisteren

Effectief Luisteren. Maar al te vaak zijn we veel enthousiaster over praten dan luisteren. Toch is het zo belangrijk als we effectief willen communiceren. De meeste moeizaam verlopende relaties worden veroorzaakt doordat mensen tegen elkaar praten zonder echt contact te maken. Tenzij iemand echt hoort wat er is gezegd, inclusief de subtekst, hebben de woorden weinig waarde.

Als we actief naar ons luisteren, voelen we ons gewaardeerd en zullen we eerder onderhandelen en bereid zijn compromissen te sluiten.

Luisteren gaat over veel meer dan woorden. Het kijken naar gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal is vaak een veel nauwkeurigere barometer dan de woorden die worden gebruikt.

Leuke dingen die worden gezegd waarbij de glimlach de ogen niet bereikt, is een duidelijk voorbeeld.

Om een ​​effectieve luisteraar te zijn, is het essentieel dat je actief luistert. Maar wat is dat dan, effectief luisteren? Hier volgen 10 tips om een ​​effectievere luisteraar te worden.

Oogcontact maken.

Lees de lichaamstaal van de prater.

Zijn ze ontspannen, angstig, boos? Uitersten zijn gemakkelijk te herkennen, maar vaak is de boodschap veel subtieler.

Spiegel de lichaamstaal van de spreker.

Doe dit wel subtiel, anders loop je de kans de prater zich niet serieus genomen voelt omdat jij een karikatuur van zijn houding maakt.

Effectief luisteren. Spiegel de houding van je gesprekspartner

Laat zien dat je luistert.

Knik regelmatig en reageer op de juiste manier.

Effectief luisteren, stel relevante vragen

Vraag degene met wie je praat en naar wie je luistert om opheldering als je twijfelt over de betekenis van wat de prater heeft gezegd.

Vat samen: “Dus wat jij zegt, is….”.

Gebruik open vragen, wie, wat, waar, wanneer,

Toon van je stem.

Let op de toon van je stem wanneer je antwoordt of vragen stelt. Het is heel gemakkelijk om als veroordelend of als verhoorder van de Spaanse inquisitie over te komen. Zeker als de prater zich onzeker voelt.

Effectief luisteren, gebruik empathie.

Erken moeilijkheden, maar pas op dat je niet in de val loopt door je eigen ervaring als uitgangspunt te nemen. Gebruik bijvoorbeeld liever: “Ik heb het idee dat je dit nogal moeilijk vindt” in plaats van “Oh, ik weet het, het is mij overkomen, maar de mijne was groter, moeilijker….” Enz.

Effectief luisteren, wees oprecht geïnteresseerd.

Als je gewoon doorgaat met andere zaken (even checken wie er een berichtje stuurt), zal het gebrek aan oprechtheid voor anderen duidelijk zijn. Laat je ego achter, concentreer je volledig op de ander.

Naar Online Cursus Effectief Leiderschap

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *