Effectieve leiders vragen in plaats van te vertellen

Niemand vindt het leuk om een ​​bevel te krijgen om iets te doen. Zeker niet als daarbij ook nog eens wordt gezegd hóé iets gedaan moet worden. Als je dat wel doet, krijg je over het algemeen ofwel weerstand, boosheid of word je van alles kwalijk genomen. Effectieve leiders vragen in plaats van te vertellen.

Goed opgeleide en ontwikkelde leiders begrijpen dat ze veel meer medewerking krijgen als ze contact zoeken met anderen en om hun hulp vragen. Mensen houden er niet van om het gevoel te hebben dat iemand anders neerbuigend is. En wanneer iemand in een leidinggevende positie mensen op die manier handelt, hetzij opzettelijk of per ongeluk, lijden de resultaten daaronder.

Effectieve leiders vragen in plaats van te vertellen. Vraag iemand om je te helpen in plaats van het te bevelen.

Jeremy Bentam legde dit fenomeen als volgt uit:

“De menselijke geest is zo geconstrueerd dat hij weerstand biedt aan kracht en toegeeft aan zachtheid.”

Effectieve leiders vragen in plaats van te vertellen

Zeg niet tegen iemand dat hij iets moet doen, maar vraag liever om hun hulp. Wanneer dit verzoek gepaard gaat met het geven van het goede voorbeeld, is het resultaat doorgaans een optimale samenwerking.

Vele jaren geleden at ik vaak in door een familie gerund restaurant. De man was de chef-kok en reisde elke ochtend om persoonlijk de meest verse zeevruchten en vlees te selecteren en op te halen. De vrouw was de gastvrouw, maar in tegenstelling tot de meesten die bedienend personeel zouden bevelen om snel tafels op te ruimen en dingen als water, brood en koffie rond te brengen, gaf deze vrouw het goede voorbeeld door in te grijpen wanneer anderen het druk hadden en alles te doen wat nodig was.

Daarom, als ze een personeelslid om iets zou vragen, konden ze haar niets kwalijk nemen, omdat ze net zo hard of harder werkte dan zij. Zelfs de vader van de vrouw hielp bij het afhandelen van tafels, het opruimen en deed wat nodig was. Ze lieten zien dat er niets te min voor hen was.

Vergelijk dat met de typische eigenaren, die achter de kassa of in een stoel zitten en bevelen naar het personeel blaffen. Voor wie zou je harder werken? En het bewijs dat dit resultaat opleverde, was niet alleen een uitstekend geleide onderneming, maar ook een extreem laag personeelsverloop.

Effectieve leiders geven het goede voorbeeld

Wanneer je een leider in een organisatie wordt, kun je ofwel het goede voorbeeld geven en anderen laten zien wat er gedaan moet worden. Of je geeft mooie, welsprekende toespraken en laat zien dat je overal boven staat. Welke leidinggevende heeft de meeste kans op een enthousiaste medewerker? En wat vind je zelf? Zou je liever worden gevraagd of verteld om iets te doen? Denk daar eens aan de volgende keer dat je  in de positie bent om de hulp en medewerking van iemand anders in te roepen.

Naar Online Cursus Effectief Leiderschap

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *